1 Ocak 2008 Salı

En sevdiğim mimar?



Küçükken sorulan saçma sapan sorular vardı ya hani; "anneni mi daha çok seviyorsun yoksa babanı mı?" ya da "büyüyünce ne olmak istiyorsun?" gibi. Biz masumca "ikisini de eşit seviyorum" yada "dansöz olcam ben" gibi cevaplar verirken büyüdük işte. Evet bi dönem dansöz olmayı istermişim.



Derken bu saçma soruların şekli değişti sanki çaktırmadan. Şimdilerse bana daha "bariz" bir şekilde saçma gelen sorular duymaktayım. Geçen aile ziyaretine Mersin'e gittiğimde babamın bir arkadaşı bana "sen mimarsın anlarsın ikiz kuleleri sence patlattılar mı yoksa cidden uçak mı çarptı" diye sordu. Komplo teorilerinden aklı karışmış amcamın ancak ben de saçma ve bir okadar da boş konuştum bu ani soru karşısında. Bir yandan da yeni evini dekore etmek isteyen ve aklı karışan tanıdıkları veya ilerde müstakil ev yaptırmak isteyen ve "sen mimarı olursun amcamın oğlu var inşaat da okuyor o da inşaat mühendisi olur bize ev yaparsınız" emvirakileriyle gelen insanları da sık sık duymaktayız. Ben bu tarz sorunları sadece tıp öğrencileri yaşar sanırdım halbuki.

Ama bu sorunları toptan düşünürsek aslında profosyonel anlamda mimarlıkla ilişkisi olmayan insanların mimarlıktan ne anladıkları gerçeğiylede karşı karşıya kalırız. En acıklı yüzleşmede sanırım ailelerde yaşanıyor. Düşünsenize aşmış mimar olmuşsunuz, tarzınızı oturtmayı başarmışsınız, brüt beton, cam, ahşap ile sade bir uyum yakalamışsınız fln fln. Peki bayramlarda aile gezmesine gidip televizyon üstüne dantel örten teyzenizi, yada dedenizin götürdüğü kebapçının önünde alçıdan yapılmış taş görünümündeki ve içinden su fışkıran şelaleyi ne yapacaksınız? İnsan; Tadao Ando'nun annesi camlı vitrinlere danteller serip, küçük içki şişeciklerini ve bibloları yığıyor mudur acaba diye düşünmeden geçemiyor.

Hoş geçenlerde de bunlar kadar saçma bir soruyu bende Onur diye bir arkadaşıma sordum; "işte mimarlık budur kardeşim aşmış bunlar dediğin ve benim bilemeyeceğim bi mimar, yapı var mı?" dedim. Hoş Onur beni cahil sanarak bir MVRDV örneği verse de, benim sorum cidden saçmaydı, sonradan çok kızdım kendime. "En sevdiğin renk hangisi" kadar saçma bir soruydu cidden.

İnsanlar cam cephe yapıp camın üstünü 1 kat bakırla kaplamışlar, anlayan beri gelsin.




1 yorum:

ønur dedi ki...

Yok lan ne haddime.
em vi ar di vi
1.5tan öteye izin verdiler de biz mi yapmadık.